vrijdag 2 oktober 2015

Kolonisten-echtpaar doodgeschoten op de weg tussen twee nederzettingen bij Nablus

The scene (Photo: Tazpit)
(Foto Tazpit)
Onbekende aanvallers hebben donderdagavond een kolonisten-echtpaar doodgeschoten op de weg tussen twee nederzettingen in het noorden van de Westoever.
De twee, Itamar en Na'ama Henkin, reden met vier van hun zes kinderen op een weggetje tussen de de nederzettingen Elon Moreh en Itamar, ten oosten van Nablus. Volgens de politie zou er geschoten zijn vanuit een andere auto die zich daarna in één van de dorpen uit de buurt uit de voeten maakte. De kinderen tussen de negen jaar en vier maanden, die achterin zaten, bleven ongedeerd. De familie, die in de nederzetting Neria woont, was op weg naar huis na een bijeenkomst van ex-leerlingen van een yeshiva (religieuze hogeschool).
De aanslag volgde na een periode van opgelopen spanning, met name rond het bezoek gedurende de joodse feestdagen van Joodse extremisten aan het gebied van de Aqsa moskee en heftig politieoptreden tegen de moslim-gelovigen. Door de aanslag is het aantal door Palestijnen gedode Joden dit jaar opgelopen tot vier. Aan Palestijnse kant zijn tenminste 25 mensen doodgeschoten door militairen of leden van de politie. 
De Israëlische minister van Landbouw Uri Ariel, van Habayit HaYehudi die zelf ook een kolonist is, zei in reactie op de aanslag dat dit "het gevolg was van de  de speech van Abu Mazen (Mahmoud Abbas) woensdag voor de VN''. Hij zei dat de reactie hierop ''de annexatie van 'Area C' van de Westoever moest zijn (Area C beslaat 61 procent van de totale Westoever) en de uitbreiding van de nederzettingen in Jeruzalem en Judea en Samaria".
Minister van Onderwijs Naftali Bennet van dezelfde partij, zei dat er ''vanavond is gereageerd is op de strijdkreet van Abbas en het is roder dan bloed. Een volk wier leiders opriepen tot moord zal nooit een staat krijgen."
Yair Lapid, lid van de Knesset voor ''Yesh Atid'' zei eveneens dat de "smerige moord" een gevolg was van "Abu Mazen's politiek van ophitsing en en leugens".

10 opmerkingen:

Anoniem zei

Leo zei: Wel nu een kanttekening. De door het Israelische leger en polotie doodgeschoten Arabieren waren in veruit de meeste gevallen wel terroristen die soldaten en burgers aanvielen met messen en inreden met auto's op mensen met de bedoeling mensen te vermoorden. Abu, geen appels met peren vergelijken.

Dit was een smerige moordpartij op onschuldige mensen die gewoon met hun kinderen in de auto zaten. Is dit inderdaad wat Abbas probeert te bereiken en past dit in zijn agenda om proberen een volksopstand te ontketenen om maar aan de macht te kunnen blijven. Is er al bekend wat de achtergrond is van deze moordenaars en hun familie en tot welke politieke groepering zij behoren? (PLO?). Interessant om te zien wat de reactie zal zijn de Israelische overheid.
Met vriendelijke groeten, Leo

Anoniem zei

Leo zei:

Beste Abu, De belangrijkste politieke partijen van de Arabieren: Hamas en Fatach hebben inmiddels deze terroristische aanslag van gisteren verwelkomd. Ze noemen het een heroïsche daad en roepen op tot meer van dit soort aanslagen.

Wat voor soort mensen zijn dit in hemelsnaam die dit soort smerige en lafe moordpartijen op onschuldige mensen, voor de ogen van hun kinderen, toejuigen en oproepen tot meer van dit soort aanslagen.

Hopelijk kun je nu ook een keer uitspreken tegen dit soort Palestijnse moordpartijenen en het oproepen van meer van dit soort aaanslagen op onschuldige mensen.
Met vriednelijke groeten, Leo

Abu Pessoptimist zei

Leo,
De moordenaars die de baby Ali Dawabshe en zijn beide ouders levend verbrandden (en zijn broertje voor het leven verminkten) zijn bekend bij de Israelische overheid maar niet gepakt, de mesnen die een jaar geleden Mohammed Khdeir levend verbrandden zijn nog steeds niet veroordeeld, en de militairen die op 22 september de 18-jarige Hadil Hashlamoun doodschoten terwijl ze al op de grond lag, zullen nooit worden gestraft. Daarentegen zullen de moordenaars van het kolonisten-echtpaar Henkin waarschijnlijk binnenkort worden gevonden. Ze zullen vermoedelijk tijdens een ''vuurgevecht'' worden gedood (buitengerechtelijk geëxecuteerd) en hun huizen zullen worden verwoest, zodat hun families dakloos worden. In die zin vergelijk ik inderdaad appels met peren.
Uiteraard was deze moord niet iets dat is geregisseerd door Mahmoud Abbas, Abbas werkt juist reuze goed mee met de Israeli's om alle vormen van ontevredenheid en demonstraties op de Westoever de kop in te drukken. Hij laat graag op basis van informatie van zijn geheime dienst en politie lastige Palestijnen 's nachts door de Israeli's van hun bed lichten. Wat u, en vele anderen met u, niet altijd blijken te begrijpen, is dat kolonisten zoals dit echtpaar, diep worden gehaat door grote aantallen Palestijnen, omdat ze op gestolen grond wonen en er in heel wat gevallen direct of indirect verantwoordelijk voor zijn dat mensen hun grond, hun broodwinning en hun leefomgeving aan nederzettingen hebben verloren. Dat gezegd hebbende denk ik overigens niet dat het vermoorden van kolonisten bijdraagt aan een oplossing van het probleem. Maar ik kan tegelijkertijd niet zeggen dat ik medelijden voel. Deze Henkins behoorden tot een religieus-nationalistische nederzetting (Neria), waarvan veel bewoners zijn opgeleid op de Mercaz haRav yeshiva, als het ware de ''bron'' van de harde (Gush Emunim) kern van de kolonisten.
En tenslotte: u zegt over de 25 dit jaar gedode Palestijnen datz e allemaal messentrekkers of anderszins aanslagplegers waren. Dat is wat het Israelische leger zegt. Als u mijn blog regelmatig leest (of eens kijkt bij Amnesty International of B'tselem), zou u kunnen weten dat dat in veel gevallen (bij mij 25 van de 25) wordt tegengesproken. Er was slechts één geval van een jongen die een molotov-cocktail tegen een muur zou hebben gegooid (of zijn vriendje, dat is niet helemaal duidelijk). Hij stierf na in de rug te zijn geschoten toen hij van plaats wegliep, vermoedelijk op weg naar huis. Maar ja, dat zijn Palestijnen, en dit soort gevallen wordt dus nooit onderzocht, laat staan bestraft.

Bertus zei

Leo,

Je woont daar als kolonist vrijwillig, al of niet gelokt door je overtuiging of overheid. Je weet dat het bezet gebied is met alle gevaren vandien. Natuurlijk betreur ik de dood van die mensen, maar ze wisten dat er verzet tegen hun aanwezigheid is wat tegen alle internationale rechtsregels is. Doordat er geen enkel uitzicht is op verandering ben ik bang dat voor beide partijen de situatie enkel nog maar zal verslechteren.

Met vriendelijke groet,
Bertus

Anoniem zei

Beste Abu, (want dat blijft het)
Ja, ja als je het maar vaak genoeg herhaalt begin je zelf ook nog te geloven. De Arabische terroristen die eerder dit jaar zijn dooggeschoten (inderdaad niet allemaal) hebben soldaten, politieagenten en onschuldige burgers aangevallen met messen en auto's. Dat zijn echt geen onschuldige mensen en zij wisten wat voor gevolgen het zou kunnen hebben. Raad je ook niet aan om in België of Nederland een politieman of gewapende soldaat aan te vallen met een mes of ander wapen.

Het lijkt er op dat je goedpraat en goedkeurt dat Arabieren op de Westelijke Jordaanoever maar onschuldige mensen mogen vermoorden voor de ogen van hun kinderen. Ik van mijn kant veroordeel natuurlijk de brandbomaanslag op het Palestijnse gezin van enige tijd gelden. Elke onschuldige dode is er één te veel en dient veroordeeld te worden.

Waarom heb je uit de blog weggelaten, uit mijn eerdere bericht, dat Hamas en Fatach deze aanslag toejuigen en oproepen tot meer van dit soort aanslagen. Schaam je je hiervoor. Zou moeten naar mijn mening.

Hopelijk worden de moordenaars inderdaad snel gevonden en hopelijk doorgeschoten. Anders krijgen wij weer het gezeur dat ze vrij gelaten moeten worden tegen een ontvoerde soldaat of iets dergelijks. Zij verdienen naar mijn mening niet beter. vriendelijke groeten, Leo

Abu Pessoptimist zei

Beste Leo,
ik laat niets weg, maar soms doe ik ook nog wat anders dan bloggen. Soms ben ik zelfs even niet thuis.
Ik begrijp dat mijn verhalen over de toedracht van de dood van die 25 Palestijnen je niet overtuigen, en dat je ook denkt dat B'tselem en Amnesty maar wat kletsen. Tja, daar kan ik dan niet veel meer aan doen.
Ik zal de moord op de twee kolonisten niet veroordelen. Daar begin ik pas mee als voor Palestijnen en kolonisten op de Westoever één en hetzelfde rechtssysteem geldt. Ik hoop dat nog te mogen meemaken. Tot die tijd beschouw ik een kolonist als iemand die willens en wetens land steelt en de rechten verkracht van zo'n 2,5 miljoen medemensen die toevallig niet zoals hijzelf Joods zijn. Kolonisten weten dat zij tegen de wet handelen en dat zij als een soort frontsoldaten risico's lopen. Het is hun eigen keus. En eerlijk gezegd denk ik ook dat er onder het internationaal recht heel wat argumenten te vinden zijn die kolonisten (zeker de harde kern onder hen die met wapens zwaait en Palestijnen van hun land jaagt en dergelijke) tot een wettig doelwit maken voor het Palestijnse verzet. Nogmaals: ik veroordeeld de moorden dus niet. Maar ik herhaal wèl dat ik denk dat dit geen goede manier is om het conflict op te lossen of de Palestijnse rechten verwezenlijkt te krijgen.

Anoniem zei

Leo zei:

Beste Abu,

Sorry dat ik nu pas antwoord ook ik moet wel eens wat anders doen (werken b.v.)

Het valt mij heel erg van je tegen dat je deze beestalige moordpartij niet wil veroordelen. Je kunt er natuurlijk allerlei zaken bijhalen maar moord blijft moord op onschuldige mensen met kleine kinderen op de achterbank. Deze kinderen hebben moeten toekijken hoe hun ouders werden vermoord. En dit wil je niet veroordelen! Hier trek ik echt de grens. Ik ben bang dat je helaas inmiddels verblind en verstrikt bent geraakt in de Palestijnse/Arabische zaak en dat dit je normale menselijke beoordelingsvermogen en gevoel heeft aangetast.

Ik wens hierover niet meer te communiceren en zal geen bijdragen meer leveren aan de blog. Komt waarschijnlijk goed uit!

Met nog steeds vriendelijke groeten en het is helaas niet anders.
Met vriendelijke groeten Leo

Abu Pessoptimist zei

Beste Leo,
Ik heb altijd gehoopt en hoop nog steeds dat dit blog ertoe kan bijdragen dat mensen niet alleen moorden op Joden als moorden zien, maar ook de veel grotere aantallen moorden op Palestijnen al zodanig leren herkennen. Helaas ben jij daar blijkbaar niet toe in staat. Jammer. Ik blijf doorgaan met dit blog, dat wil informeren en onrecht aan de kaak stellen. Je blijft welkom.

Anoniem zei

Prachtig Maarten Jan, hoe je in je standvastigheid toch open kan blijven staan naar mensen zoals Leo.
Alle repect! Een regelrechte les - ook voor mij - in het leven.

Herman

Elisabeth zei

Herman, ik wil me graag bij jouw worden aansluiten.

Israel valt voor de vierde keer het Shifa-ziekenhuis aan

Het Shifa-complex brandt (foto van X)  Israelische troepen zijn maandagnacht opnieuw het Shifa-ziekenhuis in Gaza-stad binnengevallen. Tanks...